Lusaka & Livingstone - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Nienke Legdeur - WaarBenJij.nu Lusaka & Livingstone - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Nienke Legdeur - WaarBenJij.nu

Lusaka & Livingstone

Blijf op de hoogte en volg Nienke

03 Mei 2014 | Zambia, Lusaka

Lieve allemaal,

Eerste verhaaltje uit Zambia! Ik ben net weer terug op de plek waar ik ook ben begonnen: Lusaka. Jullie zijn natuurlijk super benieuwd wat ik in die tussentijd heb gedaan en aangezien ik mij heb voorgenomen jullie niet te vervelen met super lange verhalen komt hier een korte samenvatting:)

Dinsdagavond kwam ik aan op het mini-vliegveld van Lusaka. Helaas was mijn bestelde taxi niet aanwezig (ik had me zo verheugd op een bordje met ‘Nienke Legdeur’) maar gelukkig stonden er genoeg anderen klaar die mij naar het hostel konden brengen. Na een zeer korte nacht (vanwege zenuwen en omdat ik vroeg op moest) ben ik met de bus naar Livingstone gegaan. Livingstone ligt in het westen van Zambia en is dé plek om te verblijven als je de Victoria Falls wilt zien. Hier ben ik dan ook de volgende dag naar toegegaan. Aangezien het mij niet zo leuk leek om daar alleen rond te hobbelen, sprak ik wat mensen aan die een taal spraken die ik erg op Nederlands vond lijken. Dit werd een genant moment want het waren Limburgers dus ze spraken ook echt Nederlands. Naja, wel leuke mensen dus met hen heb ik van deze prachtige watervallen kunnen genieten. Aangezien het regenseizoen net was afgelopen, waren de watervallen op zijn grootst. Dit betekent ook dat je zeiknat wordt als je er langs loopt, dus helemaal doorweekt heb ik dit natuurwonder kunnen aanschouwen en ik heb er echt enorm van genoten, fantastisch om dit gezien te hebben.
Vanuit Nederland had ik al de tip meegekregen dat ik echt moest gaan raften op de Zambezi rivier. Dit was echter niet mogelijk omdat het water te hoog stond en het dus te gevaarlijk was. In plaats daarvan ben ik op een walking safari geweest door het Mosi-oa-Tunya national park. Mosi-oa-Tunya betekent letterlijk ‘de rook die dondert’ en deze naam wordt duidelijk wanneer je naar het park toe rijdt; al van verre kan je (als een rookwolk), het opspattende water van de Victoria Falls zien. Er is in dit park niet alleen veel water maar er zijn ook een aantal dieren te spotten. Te voet heb ik zebra’s, een gnoe, impala’s, giraffen, olifanten met een jonkie (die zich zeer goed verstopten) en, dit vond ik het hoogtepunt, (witte) neushoorns gezien. Echt zeer bijzonder om al deze dieren zo vredig door het park te zien lopen; terwijl wij met z’n allen driftig foto’s aan het maken zijn hobbelen zij op hun gemakje rond en grazen hier en daar wat.
Op zaterdag heb ik de bus terug naar Lusaka genomen, het was een bus vol nonnen en zodra de bus vertrok, begonnen ze met z’n allen te zingen. Geweldig, alleen toen bedacht de buschauffeur dat er een dvd opgezet moest worden met clips van Afrikaanse hoempapa muziek, leuk voor 2 liedjes maar na 100.000 liedjes die allemaal hetzelfde klonken voor 7 uur lang achter elkaar, dacht ik dat ik gek werd. Aangekomen op het busstation, stond ik daarom snel op om weg te kunnen van de herrie maar dat was iets te voorbarig want er moest natuurlijk eerst nog met z’n allen gebeden worden.
Morgen weer een busrit, gelukkig voorlopig even de laaste want bestemming is het St Francis Hospital in Katete (oosten van Zambia) waar ik 6 weken stage zal lopen, ben zeer benieuwd!!

Liefs, Nienke

  • 03 Mei 2014 - 21:36

    Tineke:

    Hoi Nienke,

    wat leuk dat ik jouw reisverslag ook krijg.
    heel veel plezier verder.
    Groeten Tineke.

  • 03 Mei 2014 - 22:18

    Manda:

    Ha lieve Nienke,
    Wat een ontzettend leuke verrassing om dit leuke reisverslag te lezen. Net of we er zelf waren! We wensen je nog heel veel plezier en kijken uit naar het volgende verslag.
    Liefs, Manda

  • 04 Mei 2014 - 07:33

    Dicky:

    lieve Nienke
    dank je wel voor het verslag. mooie ervaring in zo n park.
    kus dicky

  • 04 Mei 2014 - 10:27

    Inka Fluri:

    Lieve Nienke, moi verslag, ik heb ervan genoten !
    Verheug me al erop hoe het verder gaat !

    Liefs en groetjes, Inka

  • 04 Mei 2014 - 10:27

    Inka Fluri:

    Lieve Nienke, moi verslag, ik heb ervan genoten !
    Verheug me al erop hoe het verder gaat !

    Liefs en groetjes, Inka

  • 04 Mei 2014 - 12:00

    Hanneke:

    Hoi Nienke
    Mooi reisverslag, je beleeft en ziet wel heel veel, prachtig. De thuisblijvers genieten zo een beetje mee.
    Groetjes, liefs Hanneke

  • 04 Mei 2014 - 14:05

    Linda:

    Nienke! Wat leuk om te lezen hoe het je vergaat :) Supertof dat je dit al mee heb gepikt voordat je aan je stage gaat beginnen. Ik wens je veel succes en plezier en kijk uit naar je verhalen :)

    Liefs Linda

  • 05 Mei 2014 - 11:53

    Joke Horn:

    Hoi Nienke,

    Wat een mooie foto's en wat heb ik hard moeten lachen om die taal die op Nederlands leek en wat Limburgers waren.
    Heel veel plezier en succes met je stage.
    Trouwens leuk dat je mij ook je reisverslag hebt gestuurd.

    Dikke kus, Joke.

  • 05 Mei 2014 - 19:32

    Pola:

    Ha die Nienke
    Eindelijk een reactie, ik had wat internetproblemen maar we zijn weer in de lucht.
    Ik ga je volgen, hoop dat je nog meer verhalen schrijft over je belevenissen.
    Je hebt in iedergeval een hoop liedjes kunnen leren onderweg en je pad is vast gezegend.
    Geniet van je tijd daar en tot schrijfs
    Dikke kus je eerste oppas van weleer
    Pola

  • 06 Mei 2014 - 08:22

    Margreet:

    Ha Nienke,
    Hartstikke leuk dat je me op je lijst hebt gezet.
    Ben gisteren zelf teruggekomen uit Kenia en uiteraard herken ik veel van je verslag.
    Wie verzint een giraf of olifant en op die witte neushoorn die je hebt gezien daar ben ik erg jaloers op want heb ik helaas etc.....
    Veel succes in je stage ziekenhuis!
    Hartelijke groeten, Margreet

  • 07 Mei 2014 - 19:15

    Roos:

    Leuk nienk!!! Jaloers op alle coole diertjes en watervallen!!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nienke

Actief sinds 29 Aug. 2011
Verslag gelezen: 346
Totaal aantal bezoekers 6815

Voorgaande reizen:

29 April 2014 - 29 Juni 2014

Zambia

02 September 2011 - 17 December 2011

Zuid-Amerika

Landen bezocht: